روی خوش بازارهای جهانی به عسل اردبیل

به گزارش مجله سرگرمی، پوپک قاسمی- اردبیل - خبرنگار:عسل را می توان پرآوازه ترین محصول تولیدی استان اردبیل دانست. کیفیت عسل این استان به دلیل برخورداری از مواهب طبیعی، زراعی، باغی و قرار دریافت در جوار کوه های سرسبز سبلان و باغ رو زبانزد است.

روی خوش بازارهای جهانی به عسل اردبیل

از سال های دور، نحوه استفاده بهینه از این ظرفیت دغدغه مسئولان و فراورینمایندگان عسل بوده است. در حالی که 10 درصد عسل کشور در اردبیل فراوری می گردد و این محصول مشتریان خود را دارد، برندسازی نشدن و مشکل صادرات باعث شده است عسل به صندلی مالی خود نرسد. این روزها خبرهای دلچسبی از عسل اردبیل به گوش می رسد و صادرات این محصول کام فراورینمایندگان را شیرین نموده است.

  • رونق صادرات

یکی از عرضه نمایندگان عسل به بازارهای داخلی و خارجی می گوید: در کارگاه مجهز، پولک یا موم عسل گرفته می گردد و در اندازه ها و بسته های مختلف بسته بندی و آماده صادرات به دیگر استان های کشور و کشورهای خارجی می گردد. محمد شایانی با بیان این که روزی 2 تن بسته بندی در این کارگاه انجام می گردد می افزاید: بسته بندی های سفارشی عمده و خرده را هم قبول می کنیم و محصولات این کارگاه حتی به دورترین کشورها مانند کانادا هم صادر می گردد.

وی تاکید می نماید: به دلیل رونق صادرات کارگاه با ظرفیت بیشتری فعالیت می نماید. پیش از این 5 نفر در این کارگاه مشغول بودند و اکنون 10 نفر اشتغال مستقیم دارند. یکی از عسل فروشان اردبیل هم می گوید: کیفیت عسل اردبیل در بازارهای جهانی مورد تایید است و باید برای توسعه صادرات آن بیشتر کوشش گردد. بهرنگ توکلی با اشاره به استقبال گردشگران داخلی و خارجی از کیفیت عسل اردبیل ادامه می دهد: مشتریانی داریم که به طور مداوم برای بستگان خود که مقیم لندن هستند، عسل تهیه می نمایند و در آنجا آن قدر استقبال از این عسل زیاد است که از شهروندان انگلیسی هم برای تهیه این محصول از اردبیل سفارش گرفته می گردد.

  • توسعه حوزه صادرات

رئیس اتحادیه عسل استان اردبیل با اشاره به تاثیر گل های شهدزای طبیعت اردبیل در کیفیت عسل فراوریی اظهار می نماید: سال گذشته عسل استان اردبیل به صورت خام و بدون هیچ برندی به فروش می رفت، اما سال جاری برنامه ریزی شده است عسل اردبیل در بسته بندی های متنوع راهی بازارهای جهانی گردد. شرکت های بسته بندی عسل با تدابیری که صورت گرفته به برندسازی و بسته بندی های متنوع روی آورده اند که در بازاریابی ها تاثیرگذار بوده است. فردین صفوی با بیان این که فراوری عسل اردبیل سالانه به حدود 6200 تن در سال می رسد، می افزاید: از این مقدار عسل فراوریی فقط هزار تن آن در داخل استان عرضه می گردد.

وی با اشاره به اشتغال 10 هزار نفری در بازار فراوری و عرضه عسل استان عنوان می نماید: بازار عسل اردبیل اکنون محدود به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس نیست و بسیار فراتر از خاور میانه مشتریان خود را دارد. ما سعی می کنیم گستره این بازار را روز به روز افزایش دهیم. صفوی بیان می نماید: عسل اردبیل با دریافت تاییدیه انجمن دیابت کشور باعث آسودگی خیال بیماران در استفاده از این محصول شده است و استفاده های جانبی دیگری نیز از این محصول برای درمان دیابتی ها می گردد. با توجه به تحقیقات، داروی ترکیبی از عسل به صورت لوسیون تهیه می گردد که به دلیل برخورداری از میزان بالای مواد فعال و آنتی اکسیدان باعث تسریع ترمیم زخم و مانع بروز آلودگی های پوستی می گردد و این برای بیماران دیابتی بسیار حائز اهمیت است.

اگر بتوانیم فراورده های جانبی مانند همین دارو را نیز در داخل استان فراوری کنیم، با ارزش افزوده و تنوع بیشتر محصولات خود را به بازار عرضه خواهیم کرد. رئیس اتحادیه عسل استان بر ضرورت معرفی کاربردهای عسل تاکید می نماید و می افزاید: بزرگ ترین مصرف نماینده فراورده های موم زنبور عسل در جهان ژاپنی ها هستند که از آن در فراوری ترکیب دهان شویه ها، داروهای درمان زخم های دهانی و برطرف بوی بد دهان استفاده می نمایند.

  • شرکت در نمایشگاه های بین المللی

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی استان در حال حاضر 320 هزار کندوی عسل در استان اردبیل وجود دارد و 1210 میلیارد ریال به طور مستقیم از محل فروش و صادرات عسل عاید استان اردبیل می گردد. خلیل نیک شاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، با تاکید بر اهمیت صادرات عسل در بازارهای متنوع جهانی از برنامه ریزی برای شرکت در نمایشگاه های سالانه عسل در آسیا و اروپا با بسته بندی درخور شان عسل سبلان خبر می دهد.

persinablog.ir: پرسینا بلاگ: سیستم مدیریت محتوا پرسینا

koreandream.ir: رویای کره ای: مجله گردشگری و مسافرتی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 52455

به "روی خوش بازارهای جهانی به عسل اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روی خوش بازارهای جهانی به عسل اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید